7. aug. 2012

Rugbrød uden surdej og rugmel


Har brugt dagen i dag på et lille eksperiment, rugbrød. Jeg har aldrig bagt rugbrød endnu, og så tænkte jeg at det blev jeg nød til at prøve og det gik faktisk ganske godt. Jeg synes smagen er god, og så er brødet ikke tørt og træls som nogle rugbrød man køber er. Skorpen er ganske sprød og så er brødet i midten blødt :-)



25 gram
Gær
2 dl
Kernemælk
2 dl
Kogende vand
200 gram
Skårne rugkerner
70 gram
Solsikkefrø
150 gram
Grahamsmel
150 gram
Hvedemel
1 spsk
Groft salt

  • Rugkernerne sættes i blød i kogende vand i 2-3 min, derefter afkøles de i 15 min til cirka 30 grader
  • Kærnemælk og kogende vand blandes sammen, gæren smuldres deri og opløses
  • Rugkernerne, solsikkefrøene, og grahamsmelet tilsættes. Ælt godt.
  • Salt æltes i dejen, samt 100 g hvedemel
  • Ælt dejen med  røremaskine i 5 minutter
  • Lad dejen hæve tildækket i 50 minutter
  • Hæld dejen i en smurt form (1,5 liter) og glat den ud med vand.
  • Lad rugbrødet efterhæve tildækket i 30 minutter ved stuetemperatur
  • Tryk dejen med en gaffel og drys med solsikkekerner
  • Bages i en forvarmet ovn i cirka 60 minutter ved 200 grader 

God fornøjelse, bon appétit ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar