9. aug. 2012

Lækre chokoladeboller

Har travlt med at arbejde i denne uge, men alligevel har jeg også tid til andet. I går morges stod jeg op klokken 4, for at komme på arbejde, var så hjemme i en fire timer fra 10 til lidt i to inden jeg skulle arbejde igen, og der fik jeg da lige bagt nogle helt vildt lækre chokoladeboller! Opskriften fandt jeg på Lines blog, find den her. De er helt vildt gode ;-) Til aften kom en af mine veninder fra efterskolen så, vi nåede ikke så forfærdelig mange ting fordi hun skulle op i skole i dag, så tog herfra igen lidt over 7 i morges. Men vi fik da gået en lille tur i aftes, og fik set det halve af The Joneses inden vi faldt i søvn. :-) I aften, eller det vil sige om en lille times tid er det arbejde igen, også igen i morgen tidlig klokken 4! Det er hårdt, men det er sidste vagt så tidligt i morgen, så overlever nok. Og der er jo penge i det!


16 stk.

Ingredienser

  • 50 gram Gær
  • 100 gram Smør
  • 4 dl Kærnemælk
  • 1 tsk Groft salt
  • 2 spsk Sukker
  • 2 Æg
  • 800 gram Mel
  • 100 gram Chokolade
Fremgangsmåde
Smelt smørret og rør det sammen med kærnemælken. Smulder gæren ud deri og rør til den er opløst, pisk sukker, salt og æg i massen. Hak chokoladen i en tilpassende størrelse. Ælt mel i lidt af gangen, når det er en tyk grød æltes de hakkede chokoladestykker i. Ælt resten af melet i lidt efter lidt til dejen er mættet og let klistret. Ælt den grundigt i 10 min, 5 min i røremaskine. Lad dejen hæve tildækket i en skål  minimum 1 time.
Del dejen i stykker á 75 gram og form dem til boller. Lad bollerne hæve  30 min på bagepladen. Pisk æg sammen og pensel forsigtigt bollerne.

Bages ved 200 grader varmluft i cirka 12 min. Til de er gyldne og lyder hule når der bankes let under bunden. 




1 kommentar:

  1. Hvor ser de lækre ud, Mille!! :-) God arbejdslyst
    Knus, og god aften

    http://smilanne.blogspot.com - blog om træning, motivation og sundhed

    SvarSlet